Wil jij content maken voor LinkedIn zonder dat het tijd kost?

Heb jij ook het voornemen je vaker te laten zien op LinkedIn? Maar ontdek je elke keer aan het einde van de week dat het je niet is gelukt een interessante of aansprekende post te plaatsen?
Het maken van content is voor veel mensen een worsteling. Elke dag druk met werk en voordat je het weet, is de week weer voorbij en je voornemen gesneuveld. Voor wie dit herkent heb ik een aantal interessante tips om er nu écht werk van te maken.
Marketing mindset
Ten eerste is het belangrijk een marketing mindset te ontwikkelen. Daarmee bedoel ik dat je voortdurend in je hoofd houdt dat je content moet maken. Het moet top of mind zijn en in je systeem gaan zitten. Vaak zie je dan ineens kansen waar je snel een post over kunt maken.
Maak een begin door elke week iets te posten over iets dat gebeurt in je professionele leven: je bedrijf wint een prijs of je bent bij een klant en maakt daar iets leuks mee. Of je bedrijf mag een bijzonder project doen en dat mag jij leiden. Wees je ervan bewust dat dat allemaal momenten zijn waarop je content kunt creëren. Maak direct een foto voor een korte post en tag de personen die er te zien zijn. Maak het vooral social: mensen vinden het leuk de successen te zien van anderen.
Pas wel op dat het niet te Facebookachtig wordt. Als je alleen maar leuke kiekjes van jezelf plaatst met wat je aan het doen bent dan draagt dat niet bij aan je personal brand. De kans bestaat dat mensen je gaan ontvolgen. Het gaat om waardevolle content.
Ook een onderwerp dat door de actualiteit ineens in de spotlights staat en dat aanhaakt op jouw vakgebied biedt kansen om jouw expertise te laten zien.
Een kort bericht of inhoudelijk artikel of video
Waarover zou je willen posten? Als je toch een inhoudelijke post wilt maken, kies dan voor een status-update of een opiniepeiling bijvoorbeeld. Die kosten minder tijd. Een inhoudelijk blogartikel , waarvoor je ook nog research wilt doen, dat is andere koek. Net als het maken van een video met meerdere shots en ondertiteling.
Tijd blokken in je agenda
Content maken begint bij tijd inruimen in je agenda. Voor veel zelfstandige ondernemers is dat een hele uitdaging, maar je moet deadlines stellen voor jezelf. Er zijn kenniswerkers die twee dagen per week geld verdienen met hun werk en drie dagen per week werken aan hun marketing. Die maken echt werk van hun positionering. Het hangt natuurlijk van je verdienmodel af hoe die verhouding is. Maar blok in ieder geval tijd in je agenda en koppel daar dan ook concrete taken aan.
Zorg dat je routine opbouwt in het posten
Om te zorgen dat ik ritme houd in het maken van content, houdt ik me aan een strakke planning. Een dag per week werk ik aan verschillende marketingactiviteiten. Niet alleen het voorbereiden van berichten op sociale media, maar ook het bijwerken van m’n website en het schrijven van artikelen. Daarnaast besteed ik een half uur per dag aan LinkedIn: als ik iets interessants heb meegemaakt plaats ik een post. Het moet natuurlijk wel een beetje nieuwswaardig zijn. Niemand zit te wachten op steeds dezelfde verhalen of te commerciële berichtjes. Maar als het echt heel bijzonder is, een mooie locatie of een line-up op een seminar waar ik trots op mag zijn, dan maak ik er een post over. Daarnaast reageer ik natuurlijk ook op de berichten van mijn connecties. Een half uur per dag klinkt veel, maar is goed te doen. Ik heb er een routine in opgebouwd. Soms lukt het een dag niet en dat is niet erg. Als je alles op een middag plant en die valt er tussenuit, heb je de hele week niets laten zien.
Danielle de Jonge, spreker en trainer Maak jezelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk
Batchen
Tot slot een slimme manier om tijd te besparen is batchen: het maken van content voor meerdere posts in een keer. Je kunt op die manier productiever te werken gaan. Koekjes bak je toch ook niet per stuk? En als je een voorraad content hebt, voorkomt dat ook stress als je het een week te druk hebt met opdrachten of op vakantie bent.
Batchen gaat in principe over het scheiden van werkzaamheden. Als je tussen twee taken wisselt verlies je 20% van je tijd en als je schakelt tussen drie taken ben je 40% minder productief.
Breek je taken op en werk aan meerdere posts tegelijk zodat je content creëert voor een langere tijd.

Ina Boer
Mail: info@inaboer.nl
Tel: 06-20709962
KvK nummer: 84298863
btw nummer: NL003944392B23
© 2022 - 2023 Ina Boer