De beste ideeën voor het recyclen van content

Recyclen van content

Het maken van goede content kost veel tijd. Als je eerder content hebt gemaakt die het goed gedaan heeft, dan zou het zonde zijn om die niet nieuw leven in te blazen. Zoals ik in een vorig artikel over het algoritme van LinkedIn uitgelegd heb, ziet maar een klein deel van jouw volgers je updates. Soms komt het wel op hun tijdlijn, maar kijken je volgers die dag net niet op LinkedIn. Daarbij, veel mensen zijn maar kort van memori en vergeten dat ze je content eerder gezien hebben. Het is dus heel zinvol om oude succesvolle content een tweede leven te geven. Hoe kun je je content recyclen zonder dat Google het ziet als oude content?

Cosmetisch aanpassen

De makkelijkste manier is om geschreven content te recyclen is ‘cosmetisch’ aanpassen. Het kost je in de meeste gevallen weinig tijd. Denk dan aan:

  • Nieuwe titel geven en jaartal aanpassen
  • Bestaande informatie actualiseren door aan te passen aan de huidige stand van zaken waardoor de urgentie groter wordt
  • Een alinea met nieuwe informatie toevoegen
  • Afbeeldingen vervangen
  • Het artikel voorzien van nieuwe actuele externe links
  • Een nieuwe intro schrijven
  • Quotes toevoegen

Als je het artikel alleen op kleine punten aanpast, vergeet dan niet je oude artikel van LinkedIn de verwijderen. Statusupdates zijn na een jaar niet meer zichtbaar, maar artikelen blijven een onderdeel van jouw kennisbibliotheek op LinkedIn.

Herschrijven: updaten en/of nieuwe invalshoek

Iets meer werk, maar ook nog altijd goed te doen is het bewerken van je artikel. Dat kan bijvoorbeeld op de volgende manieren.

  • Het onderwerp van je artikel bekijken vanuit een andere invalshoek
  • Herschrijf je artikel als jouw persoonlijke verhaal
  • Interview een klant over het thema van jou artikel en voeg dat toe
  • Voeg artikelen die elkaar raken of een gemeenschappelijk thema hebben samen
  • Schrijf je artikel om in de vorm van een checklist of een aantal tips
  • Maak een gratis e-boek of whitepaper van artikelen met eenzelfde thema
  • Schrijf een vervolgartikel naar aanleiding van de reacties op het eerste artikel
  • Knip het artikel op in stukken als het lang genoeg is en publiceer het als (genummerde) reeks op een vaste dag.

Nieuw format

Een manier die meer inspanning en tijd zal vragen, is het opnieuw maken van content maar in een andere vorm.

  • Een podcast van je geschreven tekst
  • Verzin een leuke manier om kort je verhaal in beeld (video) vorm te geven. Het voorlezen van je tekst zal niet leuk genoeg zijn
  • Maak een slideshow als een korte presentatie van een infographic.
  • Verzin hoe je met een poll kennis kunt testen
  • Vat je artikel samen in een infographic of maak er een slideshow van.

Creatief omgaan met bestaande content dus.

Ina Boer
Mail: info@inaboer.nl
Tel: 06-20709962

KvK nummer: 84298863
btw nummer: NL003944392B23

© 2022 - 2023 Ina Boer

Neem gerust contact met me op

Voer a.u.b. uw naam in
Vul alstublieft een bericht in.